| Startuj z nami | Dodaj do ulubionych | Księga gości | Forum dyskusyjne | Chat | Newsletter | Powiadom znajomego | Poczta | Facebook |
Polski English Deutsch
Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy
- | - Katalog firm usteckich | Przetargi | Szukam/dam prace | Ogłoszenia | Pogoda | Hejnał Ustecki | Herb Ustki | Społeczność Lokalna - | -
- | - Klimat | Kalendarz | Ustka w liczbach | Miasta partnerskie Ustki | Plan miasta Ustki | Bezpieczna Ustka | Bezrobocie w Ustce - | -


Temat tygodnia / Euro 2012: Gra o wielką stawkę

Obecną sytuację można porównać do meczu o wielką stawkę, w którym w ciągu pierwszych 20 minut wbiliśmy sobie niezwykle widowiskowe gole samobójcze i przegrywamy 0 do 2. Do końca tego meczu zostało 70 minut i albo się obudzimy, przejdziemy do zdecydowanego ataku, zdobędziemy przewagę i strzelimy kilka bramek, albo możemy nadal bezładnie biegać po boisku i udawać, że wkładamy w tę grę mnóstwo wysiłku, by po przegranym meczu powiedzieć - staraliśmy się, ale nie wyszło - podsumowuje z ironią polskie wysiłki w przygotowaniach do EURO 2012 Andrzej Malinowski, prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich.

- Do tej pory graliśmy wyłącznie prawą stroną boiska. Teraz gra przenosi się na środek pola, ale trenerzy zamiast podrzucać zawodnikom skuteczne recepty na atak, zastanawiają się, czy grać tą samą piłką, czy może inną. A czas płynie. EURO 2012 to pretekst, dla którego wiele przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce zostanie przyspieszonych. Politycy śmiało operują cyframi. Według ustępującego ministra transportu Jerzego Polaczka Program Budowy Dróg Krajowych pochłonie do 2015 roku 164 mld złotych.Prezes Andrzej Malinowski nie szczędzi ironii i krytyki, ale jest tu chyba wyrazicielem opinii większości przedsiębiorców w Polsce. Konfederacja Pracodawców Polskich, zdając sobie sprawę, jak znakomitym interesem dla gospodarki i całego kraju mogą być te mistrzostwa, próbuje od kilku miesięcy dopingować odpowiedzialne za EURO instytucje do prawdziwej, niepozorowanej pracy. - Zawiązaliśmy koalicję z naszymi ukraińskimi partnerami, by wspomóc rządy i komitety organizacyjne. Niestety, widzimy, że z gromkich zapowiedzi zostaje coraz mniej i powoli należy żegnać się z myślą, iż organizacja mistrzostw pozwoli nam na nadrobienie ogromnych opóźnień infrastrukturalnych - mówił Andrzej Malinowski podczas konferencji prasowej 30 października 2007 r.

- Zamiast iść ostro do przodu, znów stajemy w miejscu i debatujemy o sprawach, które dawno powinniśmy mieć za sobą. A jest co robić, gdyż ekspresowo, w ciągu 4 lat, musimy na drogach nadrobić 18-letnie drogowe dreptanie.

Drogowe plany

Przypomnijmy, że do końca 2006 roku na terenie Polski były 674 km autostrad i 294 km dróg ekspresowych. Tylko 2191 km dróg jest dostosowanych do nacisku 115 kN/oś. Tymczasem w Traktacie Akcesyjnym Polska przyjęła zobowiązanie dostosowania do tego nacisku, do 2011 roku, 2,5 tys. km dróg.

Według ministra transportu Jerzego Polaczka Program Budowy Dróg Krajowych do 2015 roku ma pochłonąć 164 mld złotych. 131,5 mld złotych ma pójść na budowę i przebudowę dróg (w tym na przygotowanie projektów), a 32,5 mld złotych na remonty i utrzymanie dróg.

W większości finansowanie programowi ma zapewnić budżet zasilany środkami unijnymi - 150 mld złotych. Reszta środków ma pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego (14 mld złotych), który zasilany jest z opłat paliwowych (80% opłat paliwowych na drogi, a 20% na Fundusz Kolejowy).

Źródła finansowania Programu Budowy Dróg Krajowych:

  • środki z funduszy UE ujęte w Programie Operacyjnym "Infrastruktura i Środowisko",
  • środki z funduszy UE ujęte w Programie Operacyjnym "Rozwój Polski Wschodniej",
  • środki z Funduszu Spójności z perspektywy finansowej 2004-2006,
  • środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ujęte w Sektorowym Programie Operacyjnym "Transport" ,
  • kredyty zaciągnięte w Banku Światowym i Europejskim Banku Inwestycyjnym.
Wśród priorytetów inwestycyjnych rząd wymienia:
  • zakończenie budowy autostrady A1 i A4 na całym przebiegu,
  • zakończenie budowy autostrady A2 od granicy z Niemcami do Siedlec,
  • wykonanie kluczowych inwestycji związanych z EURO 2012,
  • planowana budowa drogi S19 oraz S3 na całym przebiegu.
Ogółem ustępujący rząd planował zbudować 770 km autostrad w systemie tradycyjnym i 375 km autostrad w systemie koncesyjnym. Ma powstać 2817 km dróg ekspresowych i 487 km obwodnic (62 sztuki). Zmodernizowanych zostanie również 1990 km dróg krajowych.

Suplement do rządowego programu obejmuje inwestycje drogowe związane z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. W związku z nimi mają powstać połączenia drogowe pomiędzy miastami organizującymi mistrzostwa oraz połączenia transgraniczne.

- Łączna wartość inwestycji, których realizacja zostanie przyspieszona w związku z EURO 2012, wynosi ok. 25,2 mld złotych. Całkowita wartość inwestycji związanych z EURO sięgnie 41,8 mld złotych - mówił minister Polaczek podczas lipcowej konferencji prasowej.

Projekty priorytetowe związane z EURO 2012

AUTOSTRADY:

  • A1 - Gdańsk - Gorzyczki,
  • A2 - Świecko - Warszawa,
  • A4 - Zgorzelec - Korczowa
DROGI EKSPRESOWE:
  • S1 - połączenie A4 - Cieszyn,
  • S3 - Legnica - Lubawka,
  • S5 - Nowe Marzy - Żnin,
  • S5 - Gniezno - Poznań,
  • S7 - Gdańsk - Rabka,
  • S8 - Warszawa - Wrocław,
  • S17 - Warszawa - Piaski,
  • S 19 - połączenie z A4 - Barwinek,
  • S 69 - Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń.
W miarę dostępności środków finansowych zostaną jeszcze wykonane następujące drogi:
  • S5 - Poznań - Wrocław,
  • S7 - Rabka - Chyżne,
  • S7 - granica woj. Małopolskiego - Kraków,
  • S12 - Piaski - Dorohusk,
  • S17 - Piaski - Hrebenne,

Drogowe problemy

Wśród największych problemów jest prowadzenie drogowej sieci krajowej przez tereny zabudowane. Powoduje to uciążliwość dla mieszkańców zarówno mniejszych jak i większych miejscowości. Zmniejsza to także przepustowość dróg i zmniejsza prędkość ruchu tranzytowego.

Wpływa także ujemnie na bezpieczeństwo pieszych i kierujących. W 2006 roku, na 100 tys. mieszkańców przypadało 13,7 ofi ar śmiertelnych. W krajach przodujących w dziedzinie bezpieczeństwa wskaźnik ten wynosi 6. Według szacunków ministerstwa transportu, w związku z nowymi inwestycjami liczba ofi ar śmiertelnych wypadków drogowych powinna zmniejszyć się o połowę do 2013 roku.

Do wzrostu liczby wypadków przyczynia się także zły stan utrzymania dróg w Polsce. Według ministerstwa transportu niemal połowa dróg krajowych kwalifi kuje się do remontu natychmiast (stan zły) lub w najbliższej przyszłości (stan niezadowalający). Pomimo tak złego obrazu utrzymania dróg warto zaznaczyć, że udało się zahamować proces dalszej ich degradacji, a od 2003 roku ich stan zaczął się powoli poprawiać - czytamy w ministerialnym dokumencie Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015.

Czy Polska zdąży te ambitne plany drogowe i infrastrukturalne zrealizować? Zegar, jak nigdy dotąd, tyka bardzo głośno. Być może wielu pobudzi do żywszego działania.

Piotr Piestrzyński
Źródło: www.wnp.pl