| Startuj z nami | Dodaj do ulubionych | Księga gości | Forum dyskusyjne | Chat | Newsletter | Powiadom znajomego | Poczta | Facebook |
Polski English Deutsch
Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy Ustka On-line Miejski Portal Internetowy
- | - Katalog firm usteckich | Przetargi | Szukam/dam prace | Ogłoszenia | Pogoda | Hejnał Ustecki | Herb Ustki | Społeczność Lokalna - | -
- | - Klimat | Kalendarz | Ustka w liczbach | Miasta partnerskie Ustki | Plan miasta Ustki | Bezpieczna Ustka | Bezrobocie w Ustce - | -


Temat tygodnia / Słupsk - Koszalin. Pomorski bój o lotnisko

Samorząd Koszalina przeznaczy 1.2 mln zł na opracowanie analizy opłacalności uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim. Jeśli wynik będzie pozytywny, to miasto wraz z ościennymi samorządami przystąpi do realizacji lotniska. Oznacza to dla regionu słupskiego właściwie jedno - należy zapomnieć o snach o własnym lotnisku nawet w przypadku jeśli nie dojdzie do wybudowania w pod słupskim Redzikowie elementów amerykańskiej tarczy antyrakietowej.

Unia Europejska obiecała już samorządowi Koszalina 9 mln euro dofinansowania na realizację tej inwestycji. Wszystko jest uzależnione jednak od analizy jaką przeprowadzić ma Ove Arup & Partners International Limited z Wielkiej Brytanii. Jeśli badania wypadną pomyślnie, to otwarcie lotniska byłoby możliwe już nawet w 2011 roku. Umowę w tej sprawie podpisał prezydent Koszalina Mirosław Mikietyński. W analizie, która ma powstać do połowy marca przyszłego roku ma znaleźć się m.in. tzw. studium wykonalności uruchomienia i funkcjonowania lotniska na minimum 30 lat, plan generalny lotniska na 30 lat, raport oddziaływania na środowisko oraz wniosek o unijne wsparcie. Prezydent Koszalina jest dobrej myśli.
- Otrzymaliśmy już warunkową zgodę Komisji Europejskiej na finansowanie budowy, a fachowcy z Ministerstwa Transportu uznali, że to lotnisko powinno powstać - twierdzi Mikietyński.
Mimo pomocy finansowej z Unii Europejskiej Koszalinowi ciężko będzie udźwignąć realizację tego projektu, bo koszt inwestycji zamyka się kwotą 2 razy większą niż przyznać chce UE.
- Jesteśmy na etapie prowadzenia rozmów z prezydentem Kołobrzegu oraz burmistrzem Szczecinka aby dołożyli się do lotniska. jeśli nie zgodzą się, będziemy musieli sami poradzić z finansowaniem tego projektu.
Tymczasem najlepszym lotniskiem dla Pomorza okazuje się byłe lotnisko wojskowe w Redzikowie, wstępnie zarezerwowane dla militarnej amerykańskiej inwestycji. Według analiz sporządzonych przez międzynarodową firmę doradczą PricewaterhouseCoopers na zlecenie Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego ma największy potencjał z pomorskich lotnisk aby stać się lotniskiem cywilnym. Jest też stawiane na równi z Gdynią Kosakowem, jednak zasięg jego oddziaływania jest zdecydowanie lepszy. Przeszkodą w jej budowie jednak są plany budowy w tym miejscu tarczy antyrakietowej.



Marcin Kamiński
Źródło: POLSKA Dziennik Bałtycki